vlucht en aankomst op de boot - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rachel Oversier - WaarBenJij.nu vlucht en aankomst op de boot - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Rachel Oversier - WaarBenJij.nu

vlucht en aankomst op de boot

Blijf op de hoogte en volg Rachel

16 Maart 2015 | Madagascar, Toamasina

Hoi allemaal!

Ik heb toch besloten om een reisblog aan te maken :) . Ik weet niet hoeveel ik zal schrijven, we zullen het zien. Het wordt lastig een gestructureerd verhaal te schrijven, maar ik zal een poging doen. Deze eerste dagen heb ik zoveel meegemaakt!

Eerst even een korte introductie: Ik ga 3 maanden op het Mercyship 'The Africa Mercy' werken, dat is een hospitaalschip die de armste mensen gratis medische hulp biedt. Dit doe ik, omdat ik de wachttijd voor mijn co-schappen graag nuttig wil besteden. Op deze manier kan ik anderen helpen en hopelijk een hele mooie ervaring opdoen. Mijn taak aan boord zal koken zijn. Ik mag nog niets medisch doen, maar ik kan wel meekijken met operaties :) Dit jaar ligt het schip in Madagascar.

Vrijdagavond vloog ik eerst van Amsterdam naar Nairobi. Het afscheid nemen was even lastig, ik zal mijn familie en vrienden gaan missen! Toen ik in het vliegtuig zat had ik wel het gevoel dat het een goede keuze was om er even tussenuit te gaan voor ik aan mijn coschappen begin. Het is lekker om dingen in NL even achter te laten en heel veel nieuwe en gave dingen te gaan zien/doen.

In Nairobi moest ik 'overstappen' en vanaf daar vloog ik naar Antananarivo (Tana), de hoofdstad en tevens de grootste stad van Madagascar. Tijdens deze vlucht zat ik naast een Malagasy (inwoner van Madagascar) die zelf Engels had geleerd met behulp van een woordenboek, echt knap. Hij vertelde dat zijn schoonvader geopereerd is op het Mercyship. Het gaat nu heel goed met zijn schoonvader. Dat was echt tof om te horen. Aangekomen in Tana, werd ik heel goed opgevangen. Er stond al iemand van de organisatie op mij te wachten. Het was fijn om te zien dat de mensen van de paspoortcontrole allemaal heel blij waren als ze hoorden dat je voor Mercyships ging werken.

In Tana verbleven we in een heel schattig guest house genaamd 'Chez Jeanne'. De eigenaresse was super aardig en zorgde echt goed voor ons. De volgende dag vertrokken we al om 6.15AM naar de boot, deze ligt in Toamasina. De busreis duurde 8uur, behoorlijk lang dus. De natuur was echter zo mooi onderweg dat de tijd eigenlijk voorbij vloog. (ik zal proberen wat foto's te uploaden). Het landschap is heuvelachtig en heel erg groen. De temperatuur ligt rond de 30°C en de luchtvochtigheid is heel hoog, want het is het einde van het regenseizoen.

De boot 'The Africa Mercy' is ontzettend groot. Ook hier werden we weer heel gastvrij ontvangen. Iedereen is zo aardig, echt oprecht aardig. Ik zit met 9 andere roommates op een kamer en we hebben 2 badkamers. Mijn roommates zijn allemaal super geinteresseerd en betrokken, erg fijn. Ik kan altijd naar ze toe als ik iets wil vragen of als ik me niet zo goed voel. Ook heb ik een Nederlandse roommate. Zij is heel lief en wil me gelijk de omgeving en alles laten zien. Echt heel leuk! 's Avonds ben ik naar een kerkdienst op de boot geweest en daarna heb ik thee gedronken bij een Nederlands gezin die iedere zondagavond hun cabin openstelt voor alle Nederlanders. Zij waren heel gastvrij en het was erg gezellig.

Vanochtend had ik een introductie op mijn werk. Ze hebben een tekort aan mensen in de Dining Room, dus ik zal in ieder geval nu niet koken, waar ik oorspronkelijk wel voor kwam. Ik heb begrepen dat Dining Room onder andere inhoudt dat je het eten en drinken klaarzet, dat je zorgt dat er bestek, borden, glazen zijn en dat alles schoon is rondom het buffet. Ik moet er elke dag netjes en verzorgd uitzien, omdat mensen mij steeds kunnen zien. Het team waar ik in werk lijkt me nu al heel leuk! Iedereen is enthousiast. Morgen om 6.30 AM zal ik echt beginnen en ik ben heel benieuwd! Ik zal lange dagen maken (6.30-19.00), maar daar staat tegenover dat ik aaneensluitende dagen vrij heb, waardoor ik veel dingen kan ondernemen.

Wat heel mooi is, is dat hier aan boord ook 'day workers' werken. Dit zijn mensen uit de lokale bevolking. Ze krijgen een baan aangeboden en als het schip weer vertrekt zorgt Mercyships ervoor dat ze een nieuwe baan krijgen, of in ieder geval een veel grotere kans hebben op een nieuwe baan (omdat ze hier aan boord veel leren/ervaring opdoen). Het is bijzonder om te zien hoe gemotiveerd deze mensen zijn.

Vanmiddag krijg ik nog een rondleiding op de boot en dan zal ik zien waar het zwembad, de sportzaal, bibliotheek, kapper etc is. Ik heb geprobeerd om het zelf allemaal te vinden, maar het eindigt steeds met dat ik verdwaald raak. Mijn richtingsgevoel (of beter gezegd gebrek daaraan) werkt helaas ook niet erg mee. Ach, ik zal het wel leren op den duur.


Dat was het belangrijkste wel geloof ik!
Liefs, Rachel



  • 16 Maart 2015 - 11:57

    Karin:

    Wat goed om te lezen allemaal! Zo 'leven' we toch een beetje met je mee! Maar wat een lange werkdagen...en nogmaals: geniet van alles en van alle ontmoetingen ! X

  • 16 Maart 2015 - 12:41

    Marlene:

    Hahaha nou wie weet krijg je daar dan iets meer richtingsgevoel aangeleerd :P
    Wauwie Raag wat onwijs leuk om dit zo te lezen. Kan niet geloven dat je daar nu bent en ben erg blij voor je dat je het nu al zo onwijs naar je zin hebt. Geniet van elke seconde want Raagie de tijd vlieeeeeeegt voorbij.

    Dikke kus!!!

  • 16 Maart 2015 - 12:44

    Christine :

    Hoi Rachel, wat leuk dat je een blog schrijft en ik vind dat je leuk kunt schrijven! :)
    Je hebt er al een hele reis opzitten, fijn dat alles goed is gegaan en je veilig bent aangekomen. Heel veel plezier gewenst, wat zal je veel ervaringen opdoen en erg leuk dat wij kunnen meegenieten van jouw verhalen! Succes gewenst! XXX

  • 16 Maart 2015 - 12:59

    Kees Oversier:

    Hoi raag, ik lees je blog met veel belangstelling, oma ook. Goed verslag, probeer het vol te houden. Succes verder.

  • 16 Maart 2015 - 14:47

    Lotte:

    Heee lieve rach, Wat super leuk dat je een toch een blog bij gaat houden!!! Echt zo'n gek idee dat je nu gewoon daar in Madagscar bent:) Super fijn dat de reis helemaal goed is gegaan en dat de mensen om je heen allemaal zo aardig zijn!! heel veel succes met je eerste werkdag!! En ik ben benieuwd naar je volgende blog!! Kus!

  • 16 Maart 2015 - 15:18

    Bart Oversier:

    Leuk om zo mee te kunnen lezen Rachel. Een handige manier om het voor jezelf bij te houden en meteen ons op de hoogte te houden. Ik zie uit naar de vervolgverhalen, hopelijk hou je het vol om veel te vertellen. Nogmaals veel plezier en liefs x

  • 16 Maart 2015 - 16:42

    Opa Reinhold En Oma Anneke:

    Lieve rachel, fijn dat je toch een blog bent begonnen, zo kunnen we met je meeleven, maar laat je er niet door ¨pushen" dat het moet. Je hebt best hele lange dagen zie ik, dus kome wat komt!
    Ondertussen spat het enthousiasme ondanks de lange reis erheen, er van af. Heel mooi ook te lezen dat je zo goed bent opgevangen. We gaan je volgen,en wensen je alle goeds! XXX

  • 16 Maart 2015 - 16:49

    Rianne Booijink:

    Hallo Rachel,

    Wat gaaf om te lezen en ozo herkenbaar!! :)
    Doe Willeke je roommate de groeten van mij en natuurijk de familie blom ook, waar je op zondagavond een bakkie doet!

    Ik heb daar zo'n toffe tijd aan boord gehad! Ik hoop dat jij natuurlijk ook een hele toffe tijd gaat beleven!


    liefs,
    Rianne

  • 23 Maart 2015 - 18:12

    Rachel Oversier:

    Bedankt voor alle reacties, ik vind ze heel leuk om te lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 16 Maart 2015
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 7974

Voorgaande reizen:

15 Maart 2015 - 06 Juni 2015

Madagascar/Mercy Ships

Landen bezocht: